vineri, 12 august 2011

Cateva ganduri despre ArtMania 2011

V-am spus eu, Masa Cavalerilor Rotunzi = blog de si despre festivaluri muzicale in aceasta vara.


Dupa cum probabil stiti, cel putin lumea interesata stie, in weekendul acesta debuteaza concertele din cadrul festivalului ArtMania, aci in satucul nostru simpatic, Sibiu. Chiar daca am fost la ultimele doua editii si nu pot sa zic ca nu mi-a placut, anul acesta am decis sa zic pas...din mai multe motive.
De fiecare data cand am participat sau am vrut sa particip la concertele ArtMania, am facut-o pentru una din trupele invitate (no shit captain Obvious), nu pentru expozitiile de arta, nu pentru nush ce proiectii de filme, nu, nu si nu. 
Vreau sa spun defapt ca rareori organizatorii au adus mai mult de 2-3 trupe care sa merite cheltuiala si entuziasmul (la fel ca si la articolul despre OST Mountain Fest 2011, puteti sa ma faceti "ieftin" really don't care). Se pare ca suma de 180 de lei este pretul standard pentru festivalurile de muzica de anul acesta, cred ca si la Peninsula tot atat costa un abonament cumparat "pe ultima suta de metrii", atat a costat si la OST si atat costa si la ArtMania. 
Desi trupele aduse au rezonanta internationala si nu as putea spune ca sunt necunoscute (ca in cazul OST), totusi,  reteta nu este "revolutionara" si nici nu prezinta extrem de mult interes (aici vorbesc strict din punctul meu de vedere pentru ca nu cred ca vor duce lipsa de spectatori). Dar oricum, ca in fiecare an, la concertele trupelor de "headline" se va umple subit Piata Mare a orasului cu multa lume care intra pe moka, doar pentru a da impresia unui concert epic.
Revenind la trupele care ma interesau, fie ca a fost vorba de Haggard (care nu au mai venit) si My Dying Bride in 2007, fie ca a fost vorba de Opeth si My Dying Bride (again) in 2009 sau de Dark Tranquility si Kamelot in 2010, in toti acesti ani, trupele mentionate mai sus au starnit in mine dorinta de a cumpara un bilet si de a lua parte la concert. Ei bine anul asta nu exista nicio astfel de trupa, singurele formatii invitate care, cat de cat m-ar interesa sa le aud, nu neaparat sa le vad find Helloween si Lacrimas Profundere.

Am sa incerc sa evit discutia interminabila despre gusturile muzicale, ARTMania a fost, este si va fi un festival de muzica, numita generic metal. Sunt de acord ca toti fanii acestui gen muzical (inclusiv eu) ar trebui sa fie recunoscatori pentru existenta unui astfel de festival, insa asta nu inseamna ca totul e perfect si ca nu sunt lucruri care trebuie imbunatatie. Ideile prezentate aici repreiznta strict parerea mea si punctul meu de vedere. Just your ordinary metalhead here :).

Acestea fiind spuse, trupele / artistii care vor concerta anul acesta la ArtMania, sunt:

- Tarja Turunen (ex Nightwish): nu imi mai prezinta demult interes, colaborarea cu Nightwish a fost una incununata de succes, insa din punctul meu de vedere, 90% dintre piesele artistei suna la fel. Nu vreau sa neg faptul ca are o prezenta scenica deosebita si o voce incredibila (yeah right) dar chiar m-am saturat de vocea feminina aproape omniprezenta in gothic rock...si nu-i chiar asa de hot precum pretind unii.
- Helloween: as fi vrut sa-i vad pe nemtii acestia doar pentru vechimea care o au pe scena metal, dar o sa ma multumesc si cu o auditie din zona vip (din spatele gardului, pe moka).
- Sonata Arctica: cunosc prea putine piese ale finlandezilor, plac la multa lume dar nu mi se pare ca ies in evidenta cu ceva anume, iar mie stilul power metal mi se pare destul de monoton (poate ma insel, poate o sa ma injurati dar asta e parerea mea).
- Lacrimas Profundere: gothic metal din Germania care nu iese cu nimic din tiparul clasic, macar nu vom auzi vocea feminina omniprezenta in acest stil, poate ar fi meritat vazuti "de aproape" dar nu cred ca pot sa sustina un concert "life-changeing" pentru public (exceptand fanii inraiti, ofocurs).
- Lacuna Coil: chiar daca place la multa lume, nu mi se par ca "rup gura targului", insa au piese bune...a da, classic gothic chick voice, evident...paaaas! :)
- Republica: habar n-am ce cauta englejii astia la ArtMania de anul acesta. Clasificati ca si alternative rock, desi, conform wikipedia (long live!) ei au declarat ca stilul lor s-ar numi techno-pop punk rock, trupa care, au avut succes la sfarsitul anilor '90 cred ca este singura care nu prea se potriveste cu "decorul" ales anul acesta pentru festival. Daca toate celelalte trupe se asemanau si se potriveau sa cante in cadrul aceluiasi festival, Republica mi se par niste rocãrasi wanna-be orientati 150% spre comercial si spre un public tanar (alternative fans de pana in 19 ani), stilul lor potrivindu-se cu ce asculta adolescentii care se vor rebeli si teribilisti. Nu zic ca hit-ul lor no. 1, "Ready to Go" nu suna bine, dar e o cale lunga de la o piesa reusita pana la rangul de "trupa buna"...really!

Ca si o noutate, anul acesta organizatorii au amenajat si o zona de camping la cativa km. in afara  orasului spre padurea dumbrava, numita Sibiu Arena. Din auzite, acolo vor canta ceva trupe romanesti: Heavy Duty, Guerillas, Truda si, singurii care par interesanti, constãntenii de la Interitus Dei. Interesanta initativa, si totodata destul de ciudata.
Spun ciudata pentru ca nu vad de ce sa te complici sa organizezi concerte in doua locatii diferite aflate la o distanta destul de mare una de cealalta. Care ii rostul? De ce sa nu pui toate trupele la un loc, scutesti lumea de trambalealã si foarte probabil economisesti si niste bani. Economisesti niste bani => poti pune bilete mai ieftine => atragi mai multa lume (sper sa apreciati viziunea mea extrem de simplista asupra marketing-ului).

Anyway, cam atat cu ArtMania 2011...ma arunc in dus si cred ca dau si eu o tura pana in Piata Mare sa vad rockarimea, sa vad cum se uita oamenii ciudat la toti pletosii si roacheritzele cu bocanci si sa rad evident de cocalarii de ocazie care isi fac cruce si se stropesc cu busuioc "sfintit" cand vad atatia "satanisti" si "urlete" pe scena. Pentru toate astea, festivalul ArtMania merita toate laudele si admiratia, insa pentru trupele preponderent mediocre care le aduc an de an, not!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More